Skip to content

7 Tips voor een goede website
Een goed ontworpen website zal een hoop profijt met zich mee brengen. Een website die in die vanuit de basis goed is ontwikkeld draagt bij aan de vindbaarheid van jouw online visitekaartje, wat ervoor zal zorgen dat er meer bezoekers bekend raken voor jouw diensten of producten. Aan welke eigenschappen een goede website voldoet leggen we uit in dit blog.

1. Stel het doel van de website duidelijk

Wat is het uiteindelijke doel van de website? Wil je dat de bezoeker een aankoop doet, contact opneemt, een reactie plaatst of juist inschrijft voor de nieuwsbrief? Iedere website eigenaar heeft het liefst dat de bezoeker zoveel mogelijk actie op de website onderneemt, maar helaas werkt het zo niet. Bezoekers moeten ‘gedwongen’ worden om handelingen uit te voeren,  zonder dat dit voor te veel lastige en ingewikkelde acties zorgt voor de bezoekers. Het is belangrijk om het doel van de website duidelijk te stellen en dit doel moet aansluiten op de verwachtingen van de doelgroep!

Uit onderzoek blijkt dat de eerste 10 seconden van het websitebezoek cruciaal zijn om de bezoeker te overtuigen. Heb je de website bezoeker binnen de eerste 10 seconden niet weten te overtuigen? Geheid dat de bezoekers de website snel weer zullen verlaten. Weet je binnen de eerste 10 seconden de aandacht te trekken? Dan is de kans groot de bezoekers een langere tijd op de website zullen spenderen. Het duidelijk hebben van het doel van de website zal bijdragen aan het overtuigen van de bezoekers binnen de eerste 10 seconden!

2. Een goede look & feel

De look & feel hangt uiteraard sterk af van de huisstijl. Voor bedrijven is het belangrijk om een identiteit op te bouwen en dit uit te stralen naar de doelgroep. Een sterke identiteit van een bedrijf draagt bij aan de herkenbaarheid en zorgt voor een vertouwd gevoel bij de doelgroep. Om maar eens met enkele voorbeelden te komen: , of , herkenbaar toch!? Het is sterk aangeraden om de kleuren van het logo door te voeren in de website. Dit zal bijdragen aan de gehele uitstraling en herkenbaarheid van de website. 

3. Responsive design op alle devices

Door de opkomst van smartphones en tablets is het een vereiste, geen enkele websitebouwer ontkomt hier nog aan, het ondersteunen van een responsive webdesign. Maar wat houdt dat precies in? Responsive designs zijn websites die op alle devices werken en functioneren op hetzelfde hoge niveau. Het intelligent design moet zich Feilloos weten aan te passen aan de maten van het scherm. 

4. Goede navigatie

Niets is vervelender dan een website die niet goed of duidelijk werkt. Vragen zoals; “Hoe kom ik nou terug bij het menu?” zullen vermeden moeten worden. Zorg voor een logische layout van de website met op iedere pagina de knoppen op vaste plekken. Een eenvoudige navigatie zal er voor zorgen dat bezoekers vaker doorklikken en voor langere op de website zullen blijven. 

5. Zorg voor sterke teksten

Een goede website is zo opgebouwd dat bezoekers niet de lappen tekst heen moeten ploeteren voordat ze bij hun point of interest aankomen. Het is belangrijk om je product of dienst kort en bondig te omschrijven in enkele zinnen. Heb je meer ruimte nodig om je product of dienst te beschrijven? Zorg er dan voor dat je dit op een zorgvuldig uitgekozen plek doet. Mensen die werkelijk geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst kunnen deze informatie vinden, zonder dat alle bezoekers die hier geen interesse in hebben mee ‘lastig’ worden gevallen. 

Het schrijven van lange teksten is echter niet verkeerd, maar dit kan beter worden gedaan in de vorm van blogs. Het regelmatig posten en delen van blog berichten zal zelfs bijdragen aan de vindbaarheid van de website. Google is namelijk gek op nieuwe content en ziet dat de website actief is. Het schrijven van blogs is dus een extreem handige manier om kennis en ervaring te delen met de doelgroep en draagt tevens bij aan de vindbaarheid van de website!

6. Gebruik afbeeldingen

Om kracht aan de teksten mee te geven is het sterk aangeraden om afbeeldingen te gebruiken. Deze kunnen immers meer dan 1.000 woorden vertellen! Staan er veel (saaie) lange teksten op een website? Dan is de bezoeker eerder geneigd om weg te klikken. Naast dat afbeeldingen goed zijn om de website op te vrolijken kunnen ze bijdragen aan de vindbaarheid in zoekmachines, mits ze goed worden gebruikt. Voor iedere afbeelding kan er een alt-tekst worden ingesteld. Google kan niet zien waar de afbeelding over gaat, maar door een alt tekst toe te voegen is Google hier wel toe in staat. 

Tip: Als je gebruik maakt van (veel) afbeeldingen is het belangrijk om het formaat zo klein mogelijk te houden. Zware bestanden zullen zorgen voor langere laadtijden op de website. Zowel bezoekers als Google vinden dit niet leuk!

7. Doorlinken naar relevante content

Om bezoekers een blik te geven over de gehele website wordt aangeraden om pagina’s met elkaar door te linken. Als je op je website verwijst naar een blog bericht of een bepaalde pagina is het wel zo vriendelijk om hier ook naar door te linken. Bezoekers ervaren dit als een goede service en zullen geneigd zijn langer op de website te blijven. Het doorlinken naar zowel interne als externe websitepagina’s zal bijdragen aan de vindbaarheid in zoekmachines, mooi meegenomen!